לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

עלמה במגדל –  בית כנסת הרמח"ל.

עכו איננה רק מושב של מיסטיקנים מוסלמים, בהאים ונוצרים, אלא שמשה בעבר גם מקום מושבם של מיסטיקנים יהודיים. הגדול שביניהם היה, אולי, הרמח"ל, שחי ומת בעכו באמצע המאה ה18. הוא אמנם חי בעכו רק ארבע שנים, אולם עד היום בית כנסת שלו נמצא בתוככי העיר העתיקה, במקום מראים, בין השאר, ספר תורה שכתב בדיו רימונים על עור צבי.

העלמה במגדל מופיעה בספרו של הרמח"ל  "מגדל עוז" (ביטוי קבלי גם שבתאי צבי השתמש בו). זאת בת מלך הלכודה במגדל בלתי חדיר ומחכה לגיבור שיצליח לחדור למגדל יצילה ויישא אותה לאישה.

הגיבור – שלום מוצא מערה לרגלי המגדל ונכנס לתוכה. המערה היא תמיד סמל לפנימיות, והנה להפתעתו של שלום מתוך המערה מוביל שביל נסתר לתוך המגדל המסתיים בדלת פלאים. השביל הנסתר ודלת הפלאים הם הדרך הרוחנית – האזוטרית, את המגדל אי אפשר לחדור בגישה מבחוץ, של העולם הזה. המגדל הוא התורה, הדת. העלמה במגדל זה פנימיות התורה, השכינה, הדרך היחידה להגיע אל פנימיות התורה, אל השכינה, היא בכניסה פנימה אל המערה ובמציאת הדרך הנסתרת.

כששלום מצליח להיכנס למגדל הוא מוצא בפנים את בת המלך ומתאהב בה. האהבה הגדולה ממלאת את חייו, אך גם מעוררת כוחות מקנאים שמבקשים להרוס אותו ואת בת המלך. בסופו של דבר אותם אנשים וכוחות כמעט מצליחים, אלא שברגע האחרון, בדרך פלאית, הכל מסתדר, האמת נגלית, ושלום ובת המלך נישאים וחיים מאז בעושר ואושר.

הסיפור "מגדל עוז" נחשב לאבי הסיפורת העברית הרומנטית המודרנית. ביאליק התייחס אליו וכך גם אחרים. את הסיפור כתב הרמח"ל בהיותו בן עשרים מעט לפני שהתגלתה אליו בת המלך האישית שלו בדמותו של המגיד שגילה לו את מסתרי התורה.

הרמח"ל נולד בפדובה שבאיטליה ומילדותו היה עילוי. כבר בגיל צעיר למד את התלמוד ואף את הזוהר ותורת הנסתר. בגיל 20 הוא זכה להתגלות המגיד – היא בת קול שגילתה לו סודות התורה. בת הקול הייתה יוצאת מתוך פיו של הרמח"ל בלשונו שלו, ואפשר להשוות אותה, אולי, לפנימיות הגבוה שלו. המגיד גילה לרמח"ל את סודות התורה, ובעקבות כך הוא כתב פרשנות לקהלת, שירים בסגנון של ספר תהלים, ואת ההמשך של ספר הזוהר הנקרא "זוהר שני" ומיועד להיות זוהר לזמן הגאולה, כשם שהשירים שלו נועדו להיות תהלים בבית המקדש החדש.

אפשר לומר אולי שהרמח"ל הצליח להתחבר לפנימיות הגבוה שלו, לשכינה שבתוכו, לעלמה שבמגדל. הרמח"ל הוא שלום שבסיפור של "מגדל עוז". שעל ידי כניסה פנימה למערה מצא את הדרך אל העלמה שבמגדל והתאהב בה ובעקבות זאת נפתחו לפניו מעיינות השירה והמוזה.

אלא שעם ההתאהבות והגילוי הגיעו גילויי קנאה ושנאה מצד אחרים: רבני ונציה שפחדו מהופעת שבתאי צבי שני, החלו לרדוף אותו ובסופו של דבר גרמו לו להפסיק את עיסוקו בנסתר ולגניזת ספריו. הוא ניסה לעבור לאמסטרדם ולהמשיך את רומן האהבה שלו עם העלמה במגדל שם, אך גם לשם הגיעו ידיהם הארוכות של רבני וונציה ומנעו ממנו כל קשר עם אהובתו, עד כדי שריפת וקבורת ספריו והטלת חרם. ואז נגלה לפניו המגיד ואמר לו שאם ברצונו לעסוק בקבלה, להתאחד עם השכינה, עם האהובה, הוא צריך לעלות לארץ ישראל, המקום היחיד שבו יתאפשר לו הדבר הוא בארץ ישראל. ייתכן מאד שהרמח"ל הבין שכל הפורענויות שנחתו עליו עד כה נועדו לכוון אותו בדרכו, ובעובדה שהרבנים רדפו אותו עד אמסטרדם הרחוקה, שנראתה מלכתחילה כקצה העולם, מקום שם הרבנים לעולם לא יוכלו להגיע, הייתה מכיוון שהגורל שלו הוביל אותו כל הזמן להחלטה שממנה פחד, לעלות לארץ ישראל, השוממת, המיוסרת, והוא כמו יונה הנביא ניסה לברוח מגורלו לכיוון ההפוך, לארצות רחוקות, ולא יכול.

וכך הגיע הרמח"ל לארץ ישראל ב1743 ולהפתעתו קיבל רשות משליט הארץ באותה תקופה, דהאר אל עמאר, שהתמסר אותה שעה לבנייתה מחדש את עכו כבירתו החדשה, לבנות בית כנסת בעיר ולהשתקע שם עם מעט חסידיו.

הדברים נראו בוודאי לרמח"ל כנס משמיים, פעמי גאולה וימות המשיח. במכתביו לחסידיו כתב שהעבודה רבה. ארבע שנים חי הרמח"ל בעכו, שנים שאין אנו יודעים עליהם כמעט דבר מלבד העובדה שחי ברווחה ובבטחה. לפני כן כתב מאה ועשרים ספרים, ועתה, עם הגעתו לארץ ישראל לא כתב דבר! בגיל ארבעים מת הרמח"ל במפתיע ממגפה ביחד עם אשתו ובנו. לא ידוע היכן הוא קבור ואיך אירע הדבר, למרות שיש שתי גרסאות רשמיות: האחת אומרת שהוא מת בטבריה והשנייה בעכו. יש גם שתי גרסאות באשר למקום קברו: האחת בטבריה והשנייה בכפר יסיף – בית הקברות של עכו.

ולמרות הערפול ניתן למצוא בעכו בית כנסת ובו במה שקועה, שם לפי טענת גבאי בית הכנסת התפלל הרמח"ל, בבחינת "ממעמקים קראתיך יה". למרות אי הוודאות, מראים בעכו את ספר התורה מעור צבי, שכתב הרמח"ל בדיו רימונים. כן מראים בבית הכנסת חרכים בקיר שממנו הציצו הנשים בעת שיעורים שנתן. כנראה שהיתה סביבו קהילה צעירה והמקום המה מפה לפה בעת שיעוריו.

האם זכה הרמח"ל בארץ ישראל לחוויה מיסטית שאיננה יודעים עליה? האם זכה להתעלות, לעלייה במרכבה דרך הרקיעים? האם בשל כך נפטר צעיר בגיל ארבעים כפי שנפטר האר"י לפניו? האם יש שושלת של רבנים יהודיים שפועלת בעולמות הלא נראים ומביאה בכל פעם מחדש את אפשרות הגאולה, והאם נקשרה שושלת זו באותו זמן וגם אחר כך, לעכו?

חמישים שנה אחרי הרמח"ל הגיע לעכו יהודי אחר שגם הוא התגלות משיחית ושמו הרבי נחמן מברסלב. במסעו לארץ ישראל נפתחו מעיינות היצירה שלו. (רבי נחמן נקלע לעכו בזמן המצור של נפוליון ונחלץ ממנה על סיפון ספינת מלחמה טורקית!)

קיומו בית כנסת הרמח"ל בעכו איננו אשליה, הוא קיים, ומוסיף נופך למיסטיקה היהודית קבלית בעכו. הרמח"ל רצה להגיע לצפת, אולם חכמי צפת דחו אותו, והתייחסו אליו כאל טמא, לכן בחר להיות במקום נמוך יותר, בעיר המסחר המתחדשת שהיא בעצם אי נוכרי בתוך אדמת הקודש של ארץ ישראל, הוא חי בה בין מוסלמים, נוצרים, עבדים כושים, וצחנת השווקים. מתוך מקום זה, שהחיים מפכים בו במלאו עוזם, הוא מצא את האל, ולא היה צורך לכתוב דבר, לא היה צורך בפילוסופיה ובתיאולוגיה, הוא חי בארץ ישראל, נשם ועבד, יש בכך אולי אלגוריה לעבודת האל, לצד עבודה לפרנסה. הדבר המדהים הוא שלאחר מותו, לאחר שנרדף ונדחה כל חייו, לאחר שכתביו הוחרמו ונשרפו, לאחר שרבני ונציה הוכיחו באותות ובמופתים שהוא לא יכול להיות המשיח מכיוון שהמשיח הוא אדם שלם ואילו לו, לרמח"ל, יש פגמים, לאחר שהוכיחו את הפגמים שבו, ביזו והחרימו אותו. מצא הרמח"ל מנוח לנפשו. מפתיע הדבר שלאחר מותו הגלגל התהפך: גדולתו הוכרה פתאום על ידי כל הזרמים ביהדות: הגאון מווילנה אמר שאם הרמח"ל היה חי בזמנו הוא היה הולך ברגל ללמוד תורה ממנו. תנועת המוסר של הישיבות שליטא אימצה את מסילת ישרים שלו, תנועת ההשכלה של מנדלסון אימצה את השירים והמחזות שלו והציגה אותו כאבי הסיפורת העברית המודרנית, חלקים מהחסידות אימצו את תורתו וקבעו ללמוד את ספריו, ואפילו הרב קוק הושפע מרעיונותיו ואימץ אותם במשנתו. לא היה לכך אח ורע בתולדות היהדות, שאדם מוחרם ומשוקץ שנאשם בשבתאות ובהתחזות למשיח, בשיגעון גדלות, שהוחרם ונודה וגורש, הפך להיות באחת מקובל ואהוב על כולם, והמחלוקת נעלמה מעצמה כאילו לא היו דברים מעולם.

הייתכן שאותם ארבע שנים שקטות בעכו אפשרו שינוי מופלא זה? הייתכן שמשהו שם קרה? או שעצם הישיבה בארץ ישראל בשקט ובבטחה אפשרו לדברים להסתדר מעצמם, ולאפשר לתהליכים להבשיל? אנחנו נוטים לחפש כל הזמן את השלב הבא, הריגוש החדש, ולפעמים צריך לתת לדברים מעט לשקוע. ואז, כשהם מגיעים לתחתית, אפשר לקרוא משם אל האל, בבחינת "ממעמקים קראתיך יה" מהמקום הנמוך ביותר בארץ ישראל, מעכו. 

בית הכנסת הרמח"ל נמצא לא רחוק מחאן אל פראנג'י והשוק המרכזי של עכו, בסוף סמטה קטנה. המקום פתוח לביקורים בתיאום עם הגבאי הנמצא במקום, השמח להסביר על המקום ועל הרמח"ל.

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics